آموزش مقدماتی حل روبیک چشم بسته

مقدمه:

حل روبیک چشم بسته اونقدرا هم که شما فکر میکنین سخت نیست! ولی قبل از شروع لازمه که آموزش مقدماتی حل روبیک 3×3 رو بدونین. نمادگذاری هم برای خوندن الگوریتم ها لازمه.

برای حل روبیک با چشم بسته، اول روبیک رو نگاه میکنین و جای رنگارو با روش های خاصی که در ادامه میگم حفظ میکنین بعد چشماتون رو می بندین و بر حسب چیزی که حفظ کردین چهار مرحله ی جهت گوشه ها، جهت لبه ها، جایگاه گوشه ها و جایگاه لبه ها هارو اجرا میکنین.

در واقع در این روش ما یاد میگیریم که یک قسمت رو ببریم سرجاش بدون اینکه بقیه قسمتا جابجا بشن! اگر بقیه قسمتا جابجا نشن در واقع ما میدونیم چی کجاست پس اونارو یکی یکی میزاریم سرجاش. پس با اینکه اونارو چطوری ببریم سرجاش مشکلی نداریم. مشکل اینجاست که شما هربار که میخواین روبیکو چشم بسته حل کنین این عمل جابجا کردن و چرخوندن قسمتارو باید حدود 30 بار انجام بدین! پس باید 30 حرکت رو قبل از اینکه چشمارو ببندین پیش بینی و حفظ کنین. من برای حفظ کردن و پیش بینی راه هایی رو پیشنهاد میکنم که کارتون راحت تر بشه!

قبل از شروع جایگاه و جهت قسمت ها در روبیک رو توضیح میدم: یک کلاس درس رو تصور کنین. حالا ما میز هایی رو به صورت نامرتب توی کلاس میریزیم. هیچ میزی سر جاش نیست! هیچ میزی هم رو به تخته نیست! ما همه ی میزارو میچرخونیم و رو به تخته میکنیم. در اینجا جهت میزا درسته ولی جایگاهشون درست نیست. حالا میزارو برمیداریم و مرتم میچینیم سر جاشون. حالا جایگاه اونا درست شده.

در روبیک نیز تقریبا به همین شکل هست. هر قسمت به یک جایی تعلق داره که این جایگاه اون قسمت هست و هر قسمت توی جایگاه خودش ممکنه جهتش درست نباشه! مثلا قسمت های زیر در جایگاه خودشون جهت درستی ندارن.

 

 

یه بار دیگه شکل رو ببینید. واضحه که هر لبه 2 جهت دارد و هر گوشه 3 جهت.

تذکر: در تمام این آموزش دقت کنین که وجه سفید بالا و وجه قرمز جلو باشه! وگرنه اشتباه میشه! (راست آبی – پشت نارنجی – چپ سبز – پایین زرد)

خوب! حالا وقتشه که شروع کنیم.

مرحله اول: جهت گوشه ها

این قسمت، آسون ترین قسمت هست. در اینجا جهت همه گوشه هارو درست میکنیم. اولین چیزی که باید یاد بگیرین اینه که چطوری بفهمیم یک گوشه جهتش درسته یا نه! آسونه! یک قانون برای فهمش وجود داره:

اگر رنگ سفید یا زرد یک گوشه، در بالا یا پایین باشه، جهتش درسته. در غیر اینصورت غلطه.

هر گوشه سه جهت داره. که ما با عدد های 0 و 1 و 2 اونارو مشخص میکنیم. به گوشه ها نگاه کنین! همشون یا زرد دارن یا سفید! اگر زرد یا سفید بالا یا پایین بود، درسته، پس اونو با 0 مشخص میکنیم. اگر لازمه 120 درجه ساعتگرد بچرخه تا درست بشه 1 و اگر لازمه 120 درجه پادساعتگرد بچرخه تا درست بشه 2.

من از گوشه ی (TFL(top front left (بالا جلو چپ) شروع میکنم و ساعتگرد میچرخم و جهت گوشه هارو تشخیص میدم و شماره گذاری میکنم. در زیر مثالی از شماره گذاری وجه بالایی رو میبینین:

image011

توضیحات مثال:

گوشه ی (TLF (top left front (بالا چپ جلو) دارای رنگ سفید هست که برای اینکه سفیدش بره بالا باید 120 درجه پادساعتگرد بچرخه. پس با 2 مشخص شده.

گوشه ی (TFR (top front right (بالا جلو راست) دارای رنگ زرد هست و برای اینکه زردش بره بالا و درست بشه باید 120 درجه ساعتگرد بچرخه. پس با 1 مشخص شده.

گوشه ی (TRB (top right back (بالا راست پشت) دارای رنگ زرد هست که برای درست شدن باید 120 درجه ساعتگرد بچرخه. پس با 1 مشخص شده.

گوشه ی (TBL (top back left (بالا پشت چپ) دارای رنگ سفید در بالا هست پس درسته. پس با 0 مشخص شده.

چیزی که ما حفظ میکنیم اینه: 2110

به همین شکل برای گوشه های زیر عمل میکنیم. ولی دقت کنین که ما 8 گوشه داریم و اگر 7تا از اونا درست بشه، یکی آخر هم خود به خود درست میشه. پس لازم نیست هر 8تا رو حفط کنیم بلکه 7تا رو حفظ میکنیم. من به این ترتیب حفظ میکنم:

FTL, FTR, BTR, BTL, FDR, BDR, BDL

پس ما یاد گرفتیم که جهت گوشه هارو تشخیص بدیم و حفظ کنیم. حالا یاد میگیریم که چطوری اونایی که جهتشون خرابه رو درست کنیم.

برای درست کردن جهت از دو الگوریتم زیر کمک میگیریم.

الگوریتم حالت 1

الگوریتم حالت 2

image014 image016

2x(R U R’ U’), D, 2x(U R U’ R’), D’

2x(U R U’ R’), D, 2x(R U R’ U’), D’

تذکر: وقتی میگیم (2x(R U یعنی دوبار الگوریتم تو پرانتز رو برین. یعنی R U R U.

این دو الگوریتم بر DFL و DFR اثر میزارن ولی همونطور که گفتم یکی از گوشه هارو حفظ نمیکنیم، که اونم DFL بود. پس ما به DFL کاری نداریم و در طول درست کردن جهت گوشه ها اصلا نباید از جاش تکون بخوره. برای درست کردن بقیه گوشه ها اونارو به جای DFR میزاریم و با الگوریتمای بالا درست میکنیمشون و بعد دوباره همونطور که آوردیمش جای DFR بر میگردونیم سرجاش. تو مثال بهتر میفهمین!

image018 مثلا فکر کنین که این حالت پیش اومده.ما میخوایم گوشه ی TFR رو 120 درجه ساعتگرد بچرخونیم. پس باید یه طوری که DFL جابجا نشه اونو ببریم جای DFR. که این کارو با یک ‘R انجام میدیم.
image020

حالا گوشه مورد نظر در جایی هست که الگوریتم بر اونجا اثر میزاره! و چون ساعتگرد هست الگوریتم 1 رو میریم.

 

image022

همونطور که میبینین، جهت گوشه درست شد. حالا اونو عکس همونطور که آوردیم اینجا، برمیگردونیم سرجاش. با R’ اومد اینجا پس با R بر میگردونیم سر جاش.

 

image024

جهت گوشه مورد نظر درست شد بدون اینکه بر قسمتای دیگه اثری بزاره!

دقت کنین که برای گوشه ای که جهتش درسته لازم نیست الگوریتمی برین.

اینجا لیستی از روش هایی هست که با اون میتونیم گوشه مورد نظر رو ببریم جای DFR و برگردونیم بدون اینکه DFL جابجا بشه.

الگوریتم برگشت

الگوریتم رفت

گوشه

R U

U’ R’

TFL

R

R’

TFR

R2

R2

TBR

R2 U’

U R2

TBL

استفاده نمیشه

استفاده نمیشه

DFL

هیچی لازم نیست

هیچی لازم نیست

DFR

R’

R

DBR

R2 B2

B2 R2

DBL

حالا مثال میزنم که قشنگ جا بیفته:

مثال اول: سفید رو بگیرین بالا و قرمز جلو بعد الگوریتم زیر رو برین تا روبیک بهم بریزه.

U R D U2 R L’ F U R

اگوریتم درست کردن جهت گوشه

شماره

اسم گوشه

U’ R’ (2x(R U R’ U’), D, 2x(U R U’ R’), D’) R U

1

TFL

هیچی

0

TFR

R2 (2x(R U R’ U’), D, 2x(U R U’ R’), D’) R2

1

TBR

هیچی

0

TBL

هیچی

0

DFR

R (2x(R U R’ U’), D, 2x(U R U’ R’), D’) R’

1

DBR

هیچی

0

DBL

مثال دوم: سفید رو بگیرین بالا و قرمز جلو بعد الگوریتم زیر رو برین تا روبیک بهم بریزه.

U R U’ R’ L’ U D L’ U2 D’

اگوریتم درست کردن جهت گوشه

شماره

اسم گوشه

U’ R’ (2x(R U R’ U’), D, 2x(U R U’ R’), D’) R U

1

TFL

هیچی

0

TFR

هیچی

0

TBR

هیچی

0

TBL

(2x(U R U’ R’), D, 2x(R U R’ U’), D’)

2

DFR

R (2x(R U R’ U’), D, 2x(U R U’ R’), D’) R’

1

DBR

B2 R2 (2x(R U R’ U’), D, 2x(U R U’ R’), D’) R2 B2

1

DBL

اول این کارو با چشمای باز نجام بدین. اگر تونستین با چشمای باز جهت گوشه هارو درست کنین، بعد سعی کنین عدد بزارین و حفظ کنین و چشم بسته اینکارو بکنین.

خوب! تا اینجا روبیک شما باید یه چیزی تو این مایه ها شده باشه!

 

image026

 

مرحله دوم: جهت لبه ها

حالا که شما طرز درست کردن جهت گوشه هارو بلدین دیگه لازم نیست یک ساعت طرز درست کردن لبه هارو آموزش بدم. اینم مثل همونه ولی یکم سخت تر. چون تعداد لبه ها بیشتره درضمن قانون تشخیص جهت لبه ها هم سخت تره! برای تشخیص جهت، از قوانین زیر استفاده میکنیم:

اگر لبه مورد نظر در ردیف بالا یا پایین قرار دارد: اگر زرد یا سفید داشت، زرد یا سفید باید بالا یا پایین باشه و اگر آبی یا سبز داشت، آبی یا سبز اون نباید بالا یا پایین باشه.

اگر لبه مورد نظر در ردیف وسط قرار دارد: اگر زرد یا سفید داشت، زرد یا سفید باید جلو یا پشت باشه و اگر آبی یا سبز داشت، آبی یا سبز اون نباید جلو یا پشت باشه.

لبه ها هم مثل گوشه ها میتونین با عدد حفظ کنین. درست 0 و غلط 1. من با این ترتیب حفظ میکنم.

TR, TB, TL, FL, FR, BR, BL, DF, DR, DB, DL

مثلا در شکل زیر:

image026

لبه TF اشتباه هست چون دارای زرد هست ولی زرد اون بالا نیست! پس 1.

لبه TR درست هست چون دارای سبز هست ولی سبز اون بالا نیست! پس 0.

لبه TB اشتباه هست چون دارای سبز در بالا هست! پس 1.

لبه TR درست هست چون دارای زرد در بالا هست! پس 0.

لبه FR درست هست چون دارای آبی هست ولی آبی اون جلو نیست! پس 0.

لبه BR اشتباه هست چون دارای سفید هست ولی سفید اون پشت نیست! پس 1.

لبه FL اشتباه هست چون دارای آبی در جلو هست! پس 1.

و….

راه دیگه برای حفظ کردن لبه ها درست کردن شکل هست. ما به اونایی که درستن کاری نداریم پس اونایی که قراره درست بشن رو تو ذهتمون مثل شکل مشخص میکنیم. سه لایه ی روبیک رو تو ذهنتون از هم جدا کنین و اونایی که قراره درست بشن رو لایه لایه حفظ کنین!

Untitled-1

 

حالا که درستهارو تشخیص دادیم و حفظ کردیم، با الگوریتم زیر اونارو یکی یکی درست میکنیم.

 

image028

M’ U M’ U M’ U2 M U M U M U2

دوباره متذکر میشم که اگه همه جهتشون درست بشه یکی آخر هم جهتش درست میشه. ما اینجا به لبه TF کاری نداریم. خودش درست میشه. همرو میبرین جای TB بدون اینکه جای TF عوض بشه و بعد از درست کردن جهت، دوباره برمیگردونیم سرجاش.

الگوریتم برگشت

الگوریتم رفت

لبه

استفاده نمیشه

استفاده نمیشه

TF

B’ R’

R B

TR

هیچی لازم نیست

هیچی لازم نیست

TB

B L

L’ B’

TL

B L2

L2 B’

FL

B’ R2

R2 B

FR

B’

B

BR

B

B’

BL

B2 D2

D2 B2

DF

B’ R

R’ B

DR

B2

B2

DB

B L’

L B’

DL

حالا نوبت مثاله! همون دوتا مثال قبلو ادامه میدیم.

مثال اول: یک حلقه ای

سفید رو بگیرین بالا و قرمز جلو بعد الگوریتم زیر رو برین تا روبیک بهم بریزه.

U R D U2 R L’ F U R

اگوریتم درست کردن جهت لبه

لبه

به این کاری نداریم

TF

R B (M’ U M’ U M’ U2 M U M U M U2) B’ R’

TR

درسته

TB

L’ B’ (M’ U M’ U M’ U2 M U M U M U2) B L

TL

L2 B’ (M’ U M’ U M’ U2 M U M U M U2) B L2

FL

درسته

FR

درسته

BR

درسته

BL

D2 B2 (M’ U M’ U M’ U2 M U M U M U2) B2 D2

DF

درسته

DR

درسته

DB

درسته

DL

 

مثال دوم: چند حلقه ای

سفید رو بگیرین بالا و قرمز جلو بعد الگوریتم زیر رو برین تا روبیک بهم بریزه.

U R U’ R’ L’ U D L’ U2 D’

اگوریتم درست کردن جهت لبه

لبه

به این کاری نداریم

TF

درسته

TR

درسته

TB

درسته

TL

درسته

FL

درسته

FR

درسته

BR

درسته

BL

درسته

DF

درسته

DR

درسته

DB

درسته

DL

تا اینجا روبیک شما باید اینطوری شده باشه!

image030

مرحله سوم: جایگاه گوشه ها

تا اینجا جهت همه قسمت ها درسته و فقط کافیه هر کدوم رو بزاریم سر جاش. ما از الگوریتم زیر برای جابجا کردن گوشه ها استفاده میکنیم.

image032

’R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F

همونطور که تو شکل میبینین این الگوریتم جای گوشه TFR رو با TBR عوض میکنه و جای لبه TR رو با TL عوض میکنه. ما فقط میخوایم جای گوشه هارو درست کنیم ولی این الگوریتم جای لبه هارو هم عوض میکنه! چرا از الگوریتم دیگه ای استفاده نمیکنیم؟! جواب واضحه! همچین الگوریتمی وجود نداره! از لحاض ریاضی ممکن نیست که جای دوتا گوشه بدون اثر بر بقیه قسمت ها عوض بشه! پس مجبوریم با همین کنار بیایم. چطوری؟! اگر یک بار این الگوریتم رو بریم جای دوتا لبه با هم عوض میشه و خراب میشه و اگه یکبار دیگه بریم دوباره برمیگردن سرجاشون! پس ما باید تعداد زوجی این الگوریتم رو انجام بدیم تا لبه ها به حالت اول برگردن. بعد میگم که اگر فرد شد چیکار کنین.

اول به هر گوشه یه اسمی میدیم. میتونین عدد بدین یا حرف! هرجور راحت تر حفظ میکنین. میتونین حرف بزارین و بعد با حرفا یک جمله درست کنین.

DBL

DBR

DFR

DFL

TBL

TBR

TFR

TFL

8

7

6

5

4

3

2

1

همیشه از گوشه TFR شروع میکنیم. TFR رو نگاه میکنیم و تشخیص میدیم که به کجا تعلق داره. مثلا باید بره جای DFR پس عدد 6 رو حفظ میکنیم. بعد میریم جای گوشه 6 یا همون DFR و اونو نگاه نگاه میکنیم که به کجا تعلق داره. باز عدد جاشو حفظ میکنیم و باز میریم جای بعدی و همینطور ادامه میدیم تا جایی که برگردیم سرجای اول. یعنی به گوشه ای برسیم که به TFR که همون جای اولمون هست برسیم.

ما باید همه گوشه هارو برسی کنیم ولی آیا تو این چرخه که عدد گذاشتیم و برگشتیم سرجای اول همه گوشه ها برسی شدن؟ ممکنه همون گوشه اولی که بهش برخورد میکنیم مال TFR باشه و بدون برسی بقیه برگردیم سرجای اول. ما 8 تا گوشه داریم که اگه 7تارو بزاریم سرجاشون آخری هم میره سرجاش. قبل از این عدد گذاری ها باید نگاه کنیم که چند تا از گوشه ها سر جاشون هستن و نیازی به جابجایی ندارن. مثلا یکیش سر جاشه. یکیشم که خودش میره سرجاش(چون بقیه درست میشن). در اینصورت ما باید 6 تای دیگه رو درست کنیم. پس ما نیاز به یک چرخه 6 رقمی داریم. اگر وقتی که برگشتیم سرجای اول، عدد ما 6 رقم بود، مشکلی نیست و عدد گذاری تمومه ولی اگر کمتر بود یعنی همه گوشه ها برسی نشدن. برمیگردیم به عددا نگاه میکنیم و میبینیم که چه قسمت هایی برسی نشدن و شانسی یکی از اونارو انتخاب میکنیم و وارد یک چرخه دیگه میشیم. مثلا چرخه دوم از 3 شروع شده، دراینصورت دیگه سرجای اول TFR نیست، بلکه 3 هست. به همین شکل اونقد حلقه درست میکنیم تا همه گوشه ها برسی بشن.

دقت کنین که ما تو حلقه اول، وقتی به جای اول میرسیم، عددی در نظر نمیگیریم و یکی از عددای استفاده نشده رو در نظر میگیریم ولی در حلقه های بعدی اینطور نیست! حلقه های بعد باید با همون عددی که شروع شدن تموم بشن. یعنی وقتی به گوشه ای که به قسمت شروع تعلق داره میرسیم، عدد اون قسمت رو دوباره درنظر میگیریم. اینطوری یک عدد ممکنه دوبار در ذهنتون باشه. پس یک رقم به عددمون اظافه میشه.

دقت کنین که مرکز ها ثابت هستن و ما جای گوشه هارو از روی مرکزا تشخیص میدیم.

توی مثال بهتر میفهمین:

مثال اول (یک حلقه ای): سفید رو بگیرین بالا و قرمز جلو بعد الگوریتم زیر رو برین تا روبیک بهم بریزه.

U R D U2 R L’ F U R

قبل از هر چیز به گوشه ها نگاه میکنیم که ببینیم چندتاشون سرجاشون هستن و نیازی به جابجایی ندارن. در این مثال گوشه TBL سر جاشه پس ما باید 7 گوشه رو ببریم سرجاش ولی اگر 6تارو ببریم، آخری خودش میره سرجاش پس ما به یک عدد 6 رقمی نیاز داریم.

حالا به گوشه TFR نگاه کنین. این گوشه زرد قرمز سبز هست که جاش توی DFL هست. پس عدد 5 رو بخاطر میسپاریم.

حالا به گوشه ای که در DFL هست نگاه میکنیم. این گوشه زرد آبی نارنجی هست که جاش توی DBR هست. پس عدد 7 رو بخاطر میسپاریم.

حالا به گوشه ای که در DBR هست نگاه میکنیم. این گوشه سفید آبی نارنجی هست که جاش توی TBR هست. پس عدد 3 رو بخاطر میسپاریم.

حالا به گوشه ای که در TBR هست نگاه میکنیم. این گوشه سفید سبز قرمز هست که جاش توی TFR هست. پس عدد 1 رو بخاطر میسپاریم.

حالا به گوشه ای که در TFR هست نگاه میکنیم. این گوشه زرد سبز نارنجی هست که جاش توی DBL هست. پس عدد 8 رو بخاطر میسپاریم.

حالا به گوشه ای که در DBL هست نگاه میکنیم. این گوشه زرد قرمز آبی هست که جاش توی DFR هست. پس عدد 6 رو بخاطر میسپاریم.

حالا به گوشه ای که در DFR هست نگاه میکنیم. این گوشه سفید آبی قرمز هست که جاش توی TFR هست. TFR سر جای اولمون هست پس عددی به خاطر نمیسپاریم.

حالا به عددی که حفظ کردیم نگاه میکنیم. 573186 . این عدد 6 رقم هست پس همه گوشه ها برسی شدن و کارمون تمومه.

مثال دوم (چند حلقه ای): سفید رو بگیرین بالا و قرمز جلو بعد الگوریتم زیر رو برین تا روبیک بهم بریزه.

U R U’ R’ L’ U D L’ U2 D’

قبل از هر چیز به گوشه ها نگاه میکنیم که ببینیم چندتاشون سرجاشون هستن و نیازی به جابجایی ندارن. در این مثال گوشه های TBR, TBL,TFL سر جاشون هستن پس ما باید 5 گوشه رو ببریم سرجاش ولی اگه 4 تارو ببریم آخری خودش میره سرجاش پس ما به یک عدد 4 رقمی احتیاج داریم.

حالا به گوشه TFR نگاه کنین. این گوشه زرد آبی قرمز هست که جاش توی DFR هست. پس عدد 6 رو بخاطر میسپاریم.

حالا به گوشه ای که در DFR هست نگاه میکنیم. این گوشه سفید آبی قرمز هست که جاش توی TFR هست. ولی این سرجای اولمون هست! پس عددی در نظر نمیگیریم و به عددی که تا اینجا درست کردیم نگاه میکنیم. “6” . این عدد یک رقم هست ولی ما عدد 4 رقمی میخواستیم پس کمه و همه گوشه ها برسی نشدن. با یکم تفکر معلوم میشه که گوشه های DBR, DBL, DFL هنوز برسی نشدن. عدد یکی از گوشه های برسی نشده رو در نظر میگیریم. فرقی نمیکنه کدوم. من DFL رو در نظر میگیرم. DFL یعنی عدد 5. پس من یک حلقه جدید رو شروع کردم که اولش 5 هست.

حالا به گوشه DFL که اول حلقه هست نگاه کنین. این گوشه زرد سبز نارنجی هست که جاش توی DBL هست. پس عدد 8 رو بخاطر میسپاریم.

حالا به گوشه ای که در DFL هست نگاه میکنیم. این گوشه زرد نارنجی آبی هست که جاش توی DBR هست. پس عدد 7 رو بخاطر میسپاریم.

حالا به گوشه ای که در DBR هست نگاه میکنیم. این گوشه زرد سبز قرمز هست که جاش توی DFL هست. و DFL اول حلقه دوم هست. در حلقه اول وقتی اومدیم جای اول عدد یک جای شانسی رو در نظر گرفتیم ولی در حلقه های بعد عدد جای اول رو دوباره در نظر میگیریم. پس عدد 5 رو بخاطر میسپاریم.

حالا دوباره به عددمون نگاه میکنیم. 65875. عددی که ما لازم داشتیم باید 4 رقم می بود ولی چون 2 حلقه ای شد و عدد 5 که اول حلقه دوم بود دوبار درنظر گرفته شد، یک رقم بیشتر شد. پس همه گوشه ها برسی شده و عدد گذاری تمومه.

حالا که طرز عدد گذاری رو فهمیدیم، چطوری گوشه هارو درست کنیم؟

الگوریتم برگشت

الگوریتم رفت

اسم

گوشه

L2 B2 L2

L2 B2 L2

1

TFL

استفاده نمیشه

استفاده نمیشه

2

TFR

هیچی لازم نیست

هیچی لازم نیست

3

TBR

B2 D’ B2

B2 D B2

4

TBL

B2 D

D’ B2

5

DFL

B2 D2

D2 B2

6

DFR

B2 D’

D B2

7

DBR

B2

B2

8

DBL

این یعنی چی؟ یعنی اینگه اینجا هم مثل مرحله اول و دوم الگوریتم رفت رو میرین، بعد الگوریتمی که اول دادم  رو میرین و بعد الگوریتم برگشت رو میرین.

مثلا برای 5 اینو میرین:

D’ B2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) B2 D

ولی برمیگردیم به مشکلی که اول کاری گفتم.ما برای هر عدد یکبار الگوریتمی که اول گفتمو میریم. اگر تعداد ارقام فرد باشه یعنی ما فرد بار اون الگوریتم رو میریم و لبه ها خراب میشن. برای درست کردن مشکل فرد بودن، یکبار دیگه الگوریتم رو برین.

الگوریتم حل مثال هایی که زدم رو اینجا دادم.

مثال اول: یک حلقه ای. عددش شده بود 573186

D’ B2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) B2 D

الگوریتم 5

D B2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) B2 D’

الگوریتم 7

(R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’)

الگوریتم 3

L2 B2 L2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) L2 B2 L2

الگوریتم 1

B2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) B2

الگوریتم 8

D2 B2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) B2 D2

الگوریتم 6

مثال دوم: چند حلقه ای. عددش شده بود 65875

D2 B2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) B2 D2

الگوریتم 6

D’ B2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) B2 D

الگوریتم 5

B2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) B2

الگوریتم 8

D B2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) B2 D’

الگوریتم 7

D’ B2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) B2 D

الگوریتم 5

(R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’)

چون فرد رقم هست

تا اینجا روبیک شما باید اینطوری شده باشه.

image033

مرحله چهارم: جایگاه لبه ها

دیگه نیز نیست توضیح بدم! اینم مثل گوشه ها هست. از همون الگوریتم برای اینجا هم استفاده میکنیم. فقط اینو بگم که اینجا مشکل فرد شدن رو نداریم.

الگوریتم ها:

الگوریتم برگشت

الگوریتم رفت

اسم

لبه

F L E’ F’

F E L’ F’

1

TF

استفاده نمیشه

استفاده نمیشه

2

TR

B’ L’ E B

B’ E’ L B

3

TB

هیچی لازم نیست

هیچی لازم نیست

4

TL

L

L’

5

FL

L’ E2

E2 L

6

FR

L E2

E2 L’

7

BR

L’

L

8

BL

L2 D

D’ L2

9

DF

L2 D2

D2 L2

10

DR

L2 D’

D L2

11

DB

L2

L2

12

DL

مثال اول (چند حلقه ای): سفید رو بگیرین بالا و قرمز جلو بعد الگوریتم زیر رو برین تا روبیک بهم بریزه.

U R D U2 R L’ F U R

شماره لبه ها میشه: 4.11.7.12.8.6.3.5.12.10.1.10

شماره حلقه

الگوریتم

شماره

حلقه اول

(R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’)

4

D L2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) L2 D’

11

E2 L’ (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) L E2

7

حلقه دوم

L2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) L2

12

L (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) L’

8

E2 L (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) L’ E2

6

B’ E’ L B (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) B’ L’ E B

3

L’ (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) L

5

L2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) L2

12

حلقه سوم

D2 L2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) L2 D2

10

F E L’ F’ (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) F L E’ F’

1

D2 L2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) L2 D2

10

 

مثال دوم (یک حلقه ای): سفید رو بگیرین بالا و قرمز جلو بعد الگوریتم زیر رو برین تا روبیک بهم بریزه.

U R U’ R’ L’ U D L’ U2 D’

شماره لبه ها میشه: 12.8.1.5.11.4.6

الگوریتم

شماره

L2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) L2

12

L (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) L’

8

F E L’ F’ (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) F L E’ F’

1

L’ (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) L

5

D L2 (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) L2 D’

11

(R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’)

4

E2 L (R U R’ U’ R’ F R2 U’ R’ U’ R U R’ F’) L’ E2

6

Sorce: www.personal.psu.edu


پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



*